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No.23 (2021-03) >

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Title: 看護大学生への夫婦間の共感性を高める育児支援プログラムの模擬体験実施とその効果
Other Titles: Implementation of a child-rearing support program to enhance empathy between married couples for nursing university students and its effects
Authors: 石井, 佳世子
渡邉, 一代
後藤, あや
Affiliation: 放射線医学県民健康管理センター
母性看護学・助産学部門
総合科学教育研究センター
Source title: 福島県立医科大学看護学部紀要
Volume: 23
Start page: 27
End page: 33
Issue Date: Mar-2021
Abstract: 思春期は次世代を育成する世代として重要な時期である.本研究は,妊娠期よりも前段階にある結婚前の看護大学生を対象にした共感性を高める育児支援プログラムの効果を検討することを目的とした.A年度,B年度の1年生171名とA年度2年生82名に対して,本プログラムを講義に組み込む形式で1回実施し,実施前後のアンケートを用いて効果を比較検討した.その結果,1,2年生共にプログラム終了後に共感性尺度の下位尺度に上昇がみられた.また,共感性プログラムを中心に行った1年生では共感性尺度平均点が有意に上昇し,生と性の健康教室の一貫でプログラムが実施された2年生では,出産の自信と妊娠計画への自信の上昇がみられた.リプロダクティブヘルスに関心の高い時期である大学生に対してライフプランを考えるきっかけとなる本プログラムには効果があり,事前に親になるための準備教育を行うことは重要である.
Adolescents and young adults undergo important developmental transition. The purpose of this study was to examine the effect of delivering a parenting support program aimed at enhancing empathy among nursing university students. We conducted the single-session program for 171 first-year students in FY A and FY B, as well as for 82 second-year students in FY A. The session was integrated into regular classes. Questionnaires were administered before and after the program to compare its effect. Both first- and second-year students showed an increase in the subscales of the Perspective Taking component in the Multidimensional Empathy Scale after the program. Mean empathy subscale scores increased significantly in all first-year students. The second-year students showed increased confidence in childbirth care and family planning. This program was effective in providing nursing students with an opportunity to consider their future life plans within the context of learning about reproductive health.
Publisher: 福島県立医科大学看護学部
language: jpn
URI: http://ir.fmu.ac.jp/dspace/handle/123456789/1366
Full text URL: http://ir.fmu.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/1366/1/BullFMUSchNurs_23_p27.pdf
ISSN: 1344-6975
Rights: © 2021 福島県立医科大学看護学部
Appears in Collections:No.23 (2021-03)

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